Moment obrotowy/Moment oberkowy (3.07.2009)

Moment obrotowy/Moment oberkowy

Lublin 2-3 lipca

w piątek 3 lipca o 20 w Tekturze zagrają:

Janusz Prusinowski Trio,

Bronisław Bida z Gródek

Remigiusz Mazur-Hanaj

Kapela Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej
+goście

Warsztaty polskich nizinnych tańców wirowych

2-3 lipca, od godz.16.30, STL

Koncert/zabawa taneczna

3 lipca, godz. 20 TEKTURA

Moment obrotowy to wielkość fizyczna definiowana jako moment siły. W obrotach tkwi więc siła! Odkrył to zapewne Izaak Newton (Mo liczony jest w Niutonometrach), ale mieszkańcy polskiej (i nie tylko) wsi znali tę odwieczna prawdę i korzystali z niej na całego już od stuleci oddając się euforycznie kunsztowi tańców wirowych w rytmie na dwa i na trzy.

Pokrewnym zjawiskiem jest moment bezwładności. Jeśli uda się go przełamać, moment obrotowy wraz ze wzrostem siły (i spadaniem masy) może rosnąć, aż osiągnie poziom zwany Moment oberkowy. Ten ostatni to nieznane w fizyce newtonowskiej zjawisko występujące w specyficznych warunkach wiejskich, (od XX wieku również miejskich) pograjek na dechach albo dobrych wesel. Warunkiem pierwszym są dobrzy muzykanci, granie dynamiczne i liryczne, melodie finezyjne a przeciągłe, rytm wyraźny i mocny. To będzie. Warunkiem drugim są znający rzecz tancerze, nie zawadzi coś w szkle. Wirowanie wbrew pozorom to sztuka niełatwa, wymagająca krzepy i trochę nauki, ale w perspektywie dużo frajdy dążącej do ekstazy. Zapraszamy na warsztaty i koncert. Chociaż na Moment.

………………………………………………………………………

OBERKOWE LATO 2009 – PROGRAM ETAPU LIPCOWEGO:

2 lipca, STL, ul. Grodzka 14

  • godz. 16.30 – warsztaty nizinnych tańców wirowych – Kapela Braci Dziobaków

  • godz. 18.30 – prezentacja filmu „Aleksander Kowal – skrzypek z Tomaszowa Lubelskiego”

3 lipca, STL, ul. Grodzka 14

  • godz.16.30 – warsztaty polskich tańców wirowych – Janusz Prusinowski Trio

3 lipca, godz. 20 – „Tektura”, ul. Wieniawska 15

  • spotkanie z muzykantem Bronisławem Bidą

koncert z tańcami:

  • Janusz Prusinowski Trio

  • Bronisław Bida z Gródek

  • Remigiusz Mazur-Hanaj

  • Kapela Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej

+ goście

więcej informacji:

www.oberek.blox.pl

http://www.zgstl.pl

http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_obrotowy

http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_bezwładności

WYKONAWCY:

Janusz Prusinowski Trio (Polska)

Zespół założony przez doświadczonych instrumentalistów, by grać muzykę polską zgodnie z najlepszymi wiejskimi kanonami wykonawczymi. W tej mierze są bezpośrednimi uczniami najwybitniejszych wiejskich muzyków, głównie z regionu radomskiego: Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Józefa Zarasia, Jana Ciarkowskiego, Piotra i Jana Gaców, Ignacego Bednarza i innych. Dzięki dbałości o detale – obecne w grze – można w interpretacjach zespołu rozpoznać „nutę” każdego z mistrzów.

Instrumentarium: skrzypce, basy, bębenek, szałamaje, flet poprzeczny.

Dynamika wiejskich tańców z jednej strony i właściwości frazy języka polskiego z drugiej wyznaczają czasoprzestrzeń, w której spełniają się możliwości rytmiczne, melodyczne i brzmieniowe kujawiaków, mazurków, oberków, powiślaków. Muzyczny dialog między instrumentalistami, operowanie heterofonią i doświadczenie wspólnej improwizacji to kolejne elementy składające się na wyjątkowość grupy.

W 2008 roku ukazał się płyta „Mazurki” wydana jednocześnie w Polsce i we Włoszech (Museo Sera di Torino). Zespół koncertuje w Polsce, Włoszech, Francji, Belgii. Lider oraz zespół tworzy i wykonuje muzykę do filmów oraz spektakli (ostatnio m.in. Teatru Narodowego w Warszawie – Fałszywa Służąca w reżyserii Jacquesa Lassalle’a – premiera marzec 2009, Il Drago di Cracovia – San Carlino, Rzym

http://www.myspace.com/januszprusinowskitrio

Kapela Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej (Lublin)

autoprezentacja: Stryjeczni bracia Ignacy Dziobak, Jan Dziobak, Edward Dziobak, to muzycy tradycyjni młodego pokolenia zajmujący się kontynuacją i rekonstrukcją polskich tradycji muzycznych, kultywują stary styl grania. Kapela gra w składzie: skrzypce, basy, bębenek. Grają tylko do tańca, wychodząc z założenia, że muzyka i taniec to najlepszy sposób dialogu międzyludzkiego i międzypokoleniowego.

Bronisław Bida (Gródki k/Frampola, lubelskie) – rocznik 1927, jest uczniem Józefa Radeja z Załawcza.

Na jego niepowtarzalny styl składają się: melizmatyka i używanie dwudźwięków, charakterystyczne, „liryczne” brzmienie, starodawny repertuar. Jest jedynym tej klasy skrzypkiem biłgorajskiej części Roztocza Zachodniego.

Wielokrotnie nagradzany, m.in. na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu.

Kilka jego podróżniaków i polek znajduje się na płycie „Spod niebieskiej góry”, która w czerwcu ukaże się nakładem wydawnictwa In Crudo.

Bronisław Bida na Youtube

http://www.youtube.com/watch?v=Wr5nAlpbrQo&feature=channel_page

Remek Mazur-Hanaj – muzyk (skrzypce, lira korbowa, bębenek), animator kultury (m.in. współtwórca warszawskiego Stowarzyszenia „Dom tańca” 1994-2007 – laureata Nagrody im. Oskara Kolberga), redaktor (czasopismo Wędrowiec, seria płytowa In Crudo), autor projektu badawczo-koncertowo-wydawniczego „Jest drabina do nieba”, współautor Taboru Domu Tańca (od 2002 roku); od 1994 roku prowadzi prace badawczo-dokumentacyjne we wsiach Mazowsza i Lubelszczyzny; scenarzysta kilkunastu filmów dokumentalnych zrealizowanych dla TVP, współpracownik Polskiego Radia, juror Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu.

O mazurkach ze strony Janusza Prusinowskiego:

Skąd wzięły się mazurki na Mazowszu? Czy z antycznych wspólnot, czy też z wciąż bijącego ogólnoludzkiego źródła muzyki? Mazurek to trójmiarowy, kolisty ruch odczuwalny pod powierzchnią zjawisk tego świata. W jego pulsie mieści się zarówno podział na dwa i cztery, jak na pięć i siedem. Przesunięcia akcentów – nie wydumane, ale wynikające z kroków tancerzy – zawijają, zakręcają, podważają logikę melodii, stawiając ją w nowym, nieoczekiwanym świetle. Człowiek wyzwala się z korpuskularnego, metronomicznego doświadczania czasu i wypływa na szerokie wody . To już nie jest rubato, ale prajęzyk wspólny ludziom i… ptakom. Pamiętam pewien świt, gdy w lesie nieopodal Rdzowa obudził mnie ptasi koncert; po chwili zaś słuchałem gry Jana Ciarkowskiego i Piotra Gacy. „Nie ma zasadniczej różnicy” – pomyślałem wtedy i nadal tak myślę.

Zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Lublin

Organizator:

Stowarzyszenie Twórców Ludowych

Współpraca:

Towarzystwo dla Natury i Człowieka

www.ekolublin.pl

Reklamy

Dodaj komentarz

Brak komentarzy.

Comments RSS

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s